کلیات نگارش پایان نامه

دسته: پایان نامه , دانشجویار
بدون دیدگاه
تاریخ انتشار: چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
تاریخ بروزرسانی: ۷ خرداد ۱۳۹۶

نحوه نگارش پایان نامه

هنگامی که داوطلب وارد دوره کارشناسی ارشد می شود بیش از هر موضوعی باید به پایان نامه خود فکر کند زیرا پایان نامه علاوه بر آن که ۶ واحد درسی است نقش بسیار مهمی در رزومه داوطلب دارد و به جرات می توان گفت که شناسنامه علمی وی را رقم خواهد زد و پس از دوره کارشناسی ارشد چنانچه شخص بخواهد در مقاطع بالاتر تحصیل کند و یا حتی مشغول به کار شود پایان نامه وی نقش بسیار تعیین کننده ای در جذب وی خواهد داشت. از این رو گروه آموزشی حامی تصمیم گرفته است تا در این مقاله کلیات نگارش پایان نامه را از لحاظ قواعد و موارد دستوری ارائه دهد تا در مقالات بعدی به بررسی نکات فنی و تخصصی پیرامون نگارش پایان نامه بپردازیم.

مشخصات کلی و ظاهری پایان نامه

۱- باید تمامی مشخصات مربوط به پایان نامه تایپ شده اعم از مشخصات دانشجو، اساتید راهنما و مشاور، عنوان پایان نامه و روش کار مطابق با پروپوزال تصویب شده دانشجو باشد.

۲- بر اساس آئین نامه برای انجام هرگونه تغییر در مشخصات فوق، دانشجو باید کتباً درخواست خود را بنویسد و پس از تایید استاد راهنما در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.

۳- مطالب باید در برنامه میکروسافت ورد (Word) و روی کاغذ سفید یک دست و مرغوب تایپ شود. هنگام تصفیه حساب باید آخرین نسخه کامپیوتری مربوط به پایان نامه اصلاح شده به صورت یک فایل واحد(مشتمل بر خلاصه فارسی و انگلیسی، صفحه عنوان، فهرست، تمامی فصل ها، جداول، نمودارها، منابع، پیوستها) به انضمام دو فایل دیگر، یکی محتوی خلاصه فارسی و دیگری محتوی خلاصه انگلیسی بر روی فلاپی یا CDتحویل واحد تحصیلات تکمیلی دانشکده گردد.

۴- قلم متن فارسی لوتوس یا کمپ ست معمولی با فونت ۱۴ و انگلیسی Times New Roman با فونت ۱۲ باشد (البته برای عناوین و فهرست می توان از فونت درشت تر استفاده کرد.) فاصله سطرها در تمامی متن فارسی باید ۱cm باشد . حاشیه از بالا و سمت راست صفحه ۴ سانتی متر و از پایین و سمت چپ ۳ سانتی متر باشد. تعداد خطوط در هر صفحه بین ۱۶ تا ۲۲ خط باشد .

۵- کلیه بخش های پایان نامه کاملاً ساده و بدون کادر باشد. قبل از شروع هر فصل و همچنین قبل از شروع بخش منابع، یک صفحه سفید بدون کادر که شماره و نام فصل و عنوان منابع با اندازه درشت و خوانا در آن درج شده قرار گیرد. شماره صفحات باید در پایین صفحه و در وسط قرار گیرد و از پایین صفحه ۵/۱ سانتی متر فاصله داشته باشد.

شروع شماره صفحه از ابتدای فصل اول و پایان آن انتهای بخش مراجع باشد.

صفحات سفید عناوین فصول که قبل از هر فصل قرار می گیرند نباید شماره صفحه داشته باشد.

۶- صفحات بسم ا… الرحمن الرحیم، صفحه عنوان، تقدیر و تشکر و صورتجلسه دفاعیه و چکیده فارسی، چکیده انگلیسی بدون شماره صفحه باشد. در مورد فهرست بهتر است از شماره گذاری بر اساس حروف ابجد (الف، ب، ج، د، ه …) استفاده شود. پیوست های پایان نامه با حروف ابجد شماره گذاری شوند.

۷- تمامی بخش های پایان نامه (از جمله جداول، نمودارها، شکل ها، اعداد، شماره صفحات، و …) باید کاملاً فارسی بوده و تا حد امکان از لغات فارسی استفاده شود مگر در مواردی که معادل فارسی واضح و مصطلح برای آنها یافت نشود و یا استفاده از کلمه فارسی به مفهوم اصلی صدمه بزند. درصد با علامت % مشخص شود.

۸- واژه انگلیسی معادل اصطلاح علمی بکار برده شده را باید دراولین محلی که مورد استفاده قرار می گیرد به صورت زیر نویس درج نمود. در مورد استفاده از کلمات اختصاری نیز باید دراولین محل مورد استفاده عنوان کامل اصطلاح نوشته شود و در جلوی آن در داخل پرانتز کلمه اختصاری درج شود. در این مورد نیز واژه کامل انگلیسی را باید به صورت زیرنویس در پایین صفحه نوشت. مثلا آزمون بدون استرس بدیهی است که در محل های بعدی فقط کلمه اختصاری انگلیسی نوشته شود.

۹- در متن باید نام اشخاص به فارسی نوشته شود و تلفظ انگلیسی آن به صورت زیرنویس نگاشته شود. قلم زیرنویس با قلم متن اصلی باید متفاوت باشد. عبارت مورد نظر توسط شماره ی کوچک در بالا و سمت چپ آن مشخص شده و در زیرنویس توضیح آن آورده شود.

۱۰- منابع به ترتیبی که در متن مورد استفاده واقع می شوند شماره گذاری شود و در بخش منابع نیز به همان ترتیب آورده شوند.

۱۱- روابط ریاضی و فرمول ها نیز با توجه به فصل مربوطه و ترتیب قرارگیری شماره گذاری شوند، به عنوان مثال (رابطه ۷-۳) نشان دهنده هفتمین فرمول در فصل سوم است.

۱۲- کلیه جداول، نمودارها و شکل ها بطور جداگانه و به ترتیب شماره گذاری شوند. به این طریق که ابتدا شماره فصل و بعد شماره ترتیب قرارگیری ذکر شوند. مثلا (جدول ۱-۴) یعنی جدول یک در فصل چهارم است. عناوین توضیح جداول در بالای جدول و عناوین نمودارها و شکل ها در زیر نمودار یا شکل درج شوند.

۱۳- سیستم واحدهای مورد استفاده در پایان نامه متریک است. در صورتی که از واحدهای دیگری استفاده شود باید معادل آن بر مبنای متریک آورده شود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

اولین نفری باشید که دیدگاه می‌گذارد

نحوه اطلاع رسانی
avatar
wpDiscuz